onsdag 22. mars 2017

Ompotting av pelargonia

Våren er kommet for fullt, og jeg starter nå jobben med å potte om alle pelargoniaene.
Jeg starter med å lage i stand en balje med gartnerjord med små hauger med leca, perlite og sand. Jeg kan da blande til slik jeg ønsker det underveis i ompottingsprosessen.





Jeg starter så med å fjerne gammel jord. For å få bort mest mulig bruker jeg vannslangen og spyler forsiktig. Underveis undersøker jeg jordklumpen nøye for å sjekke at det ikke har kommet ubudne gjester i løpet av vinteropplaget. Det man er mest bekymret for er evt rotlus. Det vil vise seg som et blåhvitt belegg på innsiden av krukken eller på jordklumpen. Skulle man oppdage dette anbefaler jeg å kaste planten i restavfallet.



 Her har jeg gjort i klar en potte med jord og leca i bunnen. Leca gjør at jorda blir mer luftig og fin.

Planten settes så opp i krukken. Jeg retter den nå opp. Blander jord med litt perlite og sand og dytter rundt.



Fiks ferdig og klar for å komme inn i drivhuset igjen. Vanner så godt, og lar den tørke litt opp før den vannes på nytt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar