fredag 17. februar 2017

Så-tips pelargoniumarter

Har snart drevet med såing av pelargoniumarter  i snart 10 år, og går aldri lei. Det er så mange arter å velge mellom, og det å drive dem frem fra frø er kjempespennende. Min fremgangsmåte:
Fredag 17. jan: Det første jeg gjør er å legge alle frøene i eggeglass. For å holde styr på hva som er hva legger jeg frøposen under hvert glass. Her er 17 ulike pelargoniumfrø gjort klare til bløtlegging.


Deretter heller jeg varmt vann i glassene. Ca temperatur er på 80 grader. Jeg lar dem nå stå i 1-3 dager, men følger med på dem underveis. Noen begynner gjerne å spire under bløtleggingsprosessen.
Fortsettelse følger :)






Søndag 19. feb: Frøene har nå lagt i vann i 3 døgn. Jeg tar nå og lager klistrelapper, som jeg klisterer på pottene. Tar opp frøene av vannbadet og kniper av 'halen'.






Jeg fyller så pottene med jord iblandet vermiculite. Vanner jorda godt. Legger så frøene i pottene, ca 1 mm ned. Jeg har en sort i hver potte, og prikler senere. Deretter strør jeg et tynt lag med sand.






Helt til slutt legger jeg en brødpose over for å holde på fuktigheten. Sjekker så daglig for å se etter spiring.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar